Remin
220 norske kommuners viktigste digitale verktøy for å håndtere koronapandemien. Vi fikk ansvar for design og utforming av et nytt smittesporingsverktøy, og å få løsningen ut så raskt som overhode mulig.
Kunde
Remin AS, 2020Oppgaven
Design og frontend-utvikling av et nytt digitalt verktøy.Leveranse
UX, Designsystem og front-end utvikling.Kontor
Tibe Labs (tidligere Behalf)Prosjektdeltagere
Kristoffer Brabrand, Jørgen Blindheim og Joakim BordingPriser
2023, DOGA-merket
Penn og papir mot en pandemi
De fleste kommuner hadde ikke noe verktøy for smittesporing da koronapandemien kom, og mange brukte penn og papir i starten. Dersom ingen lagde et verktøy som gjorde dette arbeidet mer effektivt, fantes det ingen måte å holde tritt med antallet som ble smittet.
Fra idé til selskap på 3 uker
Kommuneoverlegen i Hadsel, Ingebjørn Bleidvin, så problemet i sin egen kommune og tok kontakt med gamle kjente i IT-bransjen. Hvor vanskelig var det å lage noe som løste problemet? De ble enige om at det måtte være mulig, og etablerte Remin som et privat selskap, uten bindinger til kommunale eller statlige virksomheter, og finansierte selv utviklingen og driften i oppstartsfasen. Det som startet som en frustrasjon, ble til en idé som så endte med å bli det mest utbredte smittesporingsverktøyet i Norge.
Vi ønsket å gi smittesporerne effektive verktøy i møte med en pandemi vi ikke visste hvor farlig eller smittsom var.

Klarspråk ga rask onboarding
Over hele landet ble helsesekretærer, fysioterapeuter og andre helsearbeidere som ikke hadde førstelinjeoppgaver med å håndtere pandemien direkte, beordret til å drive med smittesporing og nærkontaktvarsling. Det var lite tid til opplæring, og man kunne slett ikke ta for gitt at alle som skulle bruke systemet hadde nok fagkunnskap om smittesporing til å forstå fagspråket innenfor den fagdisiplinen. Derfor var det avgjørende at verktøyet var så enkelt og intuitivt som mulig, og klarspråk var en sterk føring helt fra starten av.
Én person i support
Fram til og med den store smittetoppen i november 2020, sto medisinsk ansvarlig for løsningen alene for all support for cirka 200 kommuner - uten at mange måtte vente lenge på å få hjelp. Dette var mulig fordi løsningen var så enkel å ta i bruk. De aller fleste kundene tok i bruk verktøyet helt uten å føle behov for ekstern opplæring eller detaljerte brukermanualer.
En tidlig kunde spurte om brukermanual og kursing da de signerte kontrakten. Men etter at de fikk innlogging til verktøyet og prøvde selv, hørte vi ikke noe mer om det.

Vi sparer nå 3 timer per smittetilfelle sammenliknet med penn og papir.

Design- og utviklingsprosess under en krise
Teamet jobbet tett og tverrfaglig med raske iterasjoner. Nye funksjoner og løsninger ble av og til testet direkte i produksjon. Dette gjør man som regel ikke, særlig ikke i helsesektoren, men her var behovet for raske løsninger stort, og konsekvensene av å gjøre feil mindre dramatiske enn fravær av løsninger.
Merkevare uten visuell identitet
Det ble aldri prioritert å jobbe med identitet og merkevare for tjenesten, siden markedssituasjonen var såpass unik og tiden var såpass knapp. Det viktigste vi kunne gjøre for merkevaren var å lage et verktøy som løste problemet til kommunene.
Landingssider og logo er fortsatt den dag i dag laget av en kommuneoverlege fra Hadsel.

Historisk posisjon
Remin ble som eneste ikke-offentlige virksomhet, bortsett fra vaksineprodusentene, navngitt i Koronakommisjonens rapport. Remin har bygget infrastruktur som Norge ikke hadde i tilstrekkelig grad før 2020.
Remin fikk en mer sentral posisjon i arbeidet med håndteringen av pandemien enn vi hadde turt å håpe på, og det har åpnet seg dører til andre deler av helsesektoren der behovet for en ny generasjon digitale løsninger er sårt tiltrengt.
Remin i media
Remin fikk et helt innslag på Dagsrevyen på NRK TV 14. januar 2021, og omtalt i en rekke avisartikler: VG, Bergens Tidende, NRK.

Resultater
220 kommuner i Norges tok i bruk verktøyet for smittesporing.
800 000 smittetilfeller har blitt registrert i systemet.
En million vaksinedoser er blitt registrert via systemet.
Over 500 000 timer spart. Kommunene anslo at de sparte omtrent tre timer per smittetilfelle sammenliknet med penn og papir.
Flere kommuner har gitt uttrykk for at Remin har vært et helt avgjørende verktøy i arbeidet med å kartlegge og raskt følge opp Covid 19-tilfeller, og at dette har bidratt til å unngå tap av liv.
Remin leverte et positivt resultat i 2020 og et svært godt resultat i 2021. Selskapet ble kjøpt opp av Kernel AS. Teamet bak Remin ble med å starte Aidn.
Vi i juryen er imponert over dette enestående produktet fordi det har et intuitivt og enkelt brukergrensesnitt og baserer seg på klarspråk.
Medvirkende
Analytika grunnla selskapet sammen med kommuneoverlege Ingebjørn Bleidvin. Deepinsight hadde ansvar for back-end utvikling og drift.
Vil du lage verktøy som løser problemer? Vi hjelper deg å designe og utvikle digitale verktøy som er enkle, raske og kraftige.