TIBE | HK Norge

HK Norge

HK Norge har et ønske om å fremstå tydelig som en moderne fagforening og samtidig appellere til et bredt publikum. Dette krevde kampanjer som reflekterte målgruppers verdier, samtidig som HKs identitet ble bevart.

  • År
    2022-d.d

    Kunde
    Handel og Kontor i Norge

    Oppgaven
    Øke kjennskap og interesse, med mål om å skape konvertering og verve nye medlemmer.

    Leveranse
    Kampanjer, Identitet, Nettside, Innholdsrådgivning, Strategi, Merkevare, Foto, Film.

  • Kontor
    TIBE Oslo

    Prosjektdeltagere
    Siv Trælvik Breien, Hilde Brækken Lien, Anna Joëlson, Henriette Hotvedt, Mari Nygård

Målrettede kampanjer

For kampanjene til Handel og Kontor i Norge har vi lagt vekt på en helhetlig visuell profil for å sikre en konsistent og engasjerende merkevare. Kampanjeløpet har vist seg å være effektive trafikk-kampanjer, som har bidratt til økt synlighet, engasjement og nye medlemmer. 

Forbundet har nådd en historisk medlemsrekord på 80.456 medlemmer, inkludert 609 nye i 2024. 

«I dette samarbeidet har vi fått en helhet. Den visuelle identiteten har styrket vårt omdømme. Kombinert med målrettede kampanjer ser vi en klar sammenheng mellom tydelig profil og politisk gjennomslag.»

Gjermund Skaar, kommunikasjonsrådgiver HK Norge

Styrker HKs merkevare

HKs kampanjer er solid forankret i de fem fanesakene i handlingsprogrammet: retten til heltid, etter- og videreutdanning, bolig, søndagsfri og miljø. 

Den nye visuelle identiteten har spilt en viktig rolle i å løfte frem disse sakene, med kampanjer som effektivt formidler budskap og verdier. Gjennom en målrettet og tydelig tilnærming har vi skapt engasjement og synlighet, samtidig som vi har styrket HK Norges identitet og forankret fanesakene blant medlemmer og i offentligheten. Kampanjearbeidet er et viktig virkemiddel for å realisere målene i handlingsprogrammet.

HKs egne tillitsvalgte står i front – ekte mennesker som gir kampanjene troverdighet og synliggjør deres viktige rolle.

Tillitsvalgte i front

Vi bruker HKs egne tillitsvalgte i kampanjene, noe som gir et autentisk og troverdig uttrykk. Dette fremhever deres viktige rolle som stemmen til medlemmene og gir et sannhetsbilde som skiller seg ut. Ved å vise ekte mennesker i sentrale posisjoner, tydeliggjør vi tillitsvalgtes betydning i å kjempe for medlemmenes rettigheter og styrker deres posisjon som bærere av HKs verdier og fanesaker.

God søndag, Oslo

Da byrådet ville åpne for søndagshandel i Oslo, måtte HK handle raskt. Med kort frist for underskrifter satte vi i gang en kampanje på rekordtid som leverte 1813 signaturer, nesten 2 millioner visninger på Meta og mye trafikk fra Snapchat. Utendørsannonsering sikret synlighet i de største byene. Selv om bystyret vedtok søndagsåpne butikker, har vi satt arbeidstakernes rettigheter på dagsordenen og tydeliggjort HK Norges standpunkt.

HKs tillitsvalgte delte ut boller, noe som skapte lokal oppmerksomhet og ga kampanjen en sympatisk og menneskelig dimensjon

Trenger du hjelp til å utvikle en effektiv kampanje?