TIBE | Finne vei-konferansen

Finne vei-konferansen

Identitet, film og markedsføring av nasjonal konferanse

  • År:
    2022

    Kunde:
    Bufetat/Nasjonal enhet for behandlingstiltak

    Oppgaven:
    Skape et spennende visuelt uttrykk og produsere innledende film som oppmerksomhetsvekker - til en helt ny nasjonal fagkonferanse.

    Leveranse:
    Navn, visuell identitet, film og materiell til markedsføring av konferansen

  • Resultater:
    Over 400 deltakere og svært gode tilbakemeldinger på innhold og gjennomføring.

    Kontor:
    TIBE Trondheim

    Prosjektdeltakere:
    Harald Øren
    Andreas Winther
    Stine E. Mathisen
    Janita Ovidth

Ny konferanse for fagfolk i barnevernet

I oktober 2022 skulle Bufetat og Nasjonal enhet for behandlingstiltak, for første gang arrangere en nasjonal konferanse om ungdom og adferdsvansker i Trondheim. Bufetat ønsket at konferansen skulle oppleves som ny og forfriskende, og ikke minst matnyttig for deltakerne - som besto av fagfolk i det statlige og kommunale barnevernet. Målet var å samle flest mulig av disse til en konferanse som gjorde inntrykk og ble snakket om i etterkant.

Utfordring

Oppgaven Tibe ble gitt var å utvikle et navn og en visuell identitet som både skulle oppleves relevant og skape nysgjerrighet - og samtidig bygge opp under en tung faglig og praksisnær tilnærming til temaet. Arrangøren ønsket også hjelp til å produsere en film som opplevdes «virkelig» og så nær tematikken målgruppen jobber med som mulig. Filmen skulle starte konferansen og bidra til oppmerksomhet og engasjement gjennom konferansen.

Finne vei-konferansen

Konferansen sitt tema var adferdsvansker hos ungdom og hvordan man best jobber for å hjelpe ungdom med utfordringer videre i livet. Vi landet på «Finne vei-konferansen» som et tydelig og positivt navn som både sier noe om hva problematikken handler om, og samtidig gir håp om at det alltid fins muligheter, selv om veien kan være kronglete. Navnet ga rom for en leken og levende visuell identitet som var enkel å ta i bruk i både i invitasjoner, digitale annonser og markedsmateriell i forkant, og til profilerende materiell, vignetter og skjermbruk under selve konferansen.

Filmen ble en kortfilm om enn jente på rømmen fra en vanskelig hverdag, og er lik mange historier fra virkeligheten. Det fikk vi bekreftet av deltakerne i konferansen som kjente seg godt igjen i historien. Filmen ble spilt inn i Trondheim med en dyktig amatørskuespiller i hovedrollen - av TIBEs eget filmteam. Den ble produsert i to deler, hvor den første ble vist i innledningen til konferansen, og den andre på konferansens dag to. Grepet ble gjort både for å skape en «snakkis» om filmens tema og historien som utspilte seg, men også for å holde å interessen og ønsket om å delta gjennom hele konferansen - og få med seg hvordan det gikk med jenta.

Se traileren av kortfilmen Finne vei
Se traileren av kortfilmen Finne vei

Resultat

Konferansen samlet over 400 fagpersoner som jobber med ungdom og adferdsvansker fra hele landet - et antall man var svært fornøyd med. Etter to dager med tett program kunne arrangøren klappe seg selv på skuldra og se tilbake på en vellykket konferanse med mange fornøyde deltakere. Tilbakemeldingene sto i stil med målsettingen om å levere noe nytt og forfriskende som opplevdes motiverende og relevant for utfordringene barnevernet står i.

Trenger du hjelp til å utvikle kampanjekonsepter, film og effektive kampanjetiltak?