Fafo
Fafo leverer forskning om arbeidsliv og velferdspolitikk. I ny drakt fremstår de tydeligere som en sterk aktør innen forskningsformidling.
År
2023
Kunde
Fafo
Oppgave
Utvikling av visuell identitet med tilrettelegging for digitale flater og oppgradering av malverk.
Leveranse
Design, Visuell identitet, Merkevare, AnimasjonKontor
TIBE Oslo
Prosjektdeltagere
Anna Joëlson, Hilde Brækken Lie, Henriette Hotvedt
Fokus på forskning og formidling
Fafo er et utadvendt forskningsmiljø som jobber tett med brukere og oppdragsgivere. De er aktive formidlere av kunnskap gjennom egne rapporter, akademiske publikasjoner og foredrag, og mange av deres interne arrangementer filmes og strømmes direkte.
Gjennom årene hadde en gradvis utvikling av den visuelle identiteten og en dreining mot nye kanaler og formater ført til et utdatert og uoversiktlig uttrykk. Vi hjalp dem med å revitalisere deres visuelle identitet og utvikle mer funksjonelle og effektive maler, slik at de kunne fokusere på sin kjernevirksomhet.




«Samarbeidet med TIBE har gitt oss akkurat det vi ønsket oss – en helhetlig og moderne profil. Vi har gått fra et litt tilfeldig, gammelmodig og egenutviklet uttrykk til en profesjonell og seriøs identitet som har gjort arbeidshverdagen vår enklere.»

Tydelig og funksjonell
I tett samarbeid med Fafo, og gjennom en omfattende forankringsprosess, utviklet vi en revitalisert visuell identitet. Den nye profilen bygde videre på den etablerte logoen, som ble forenklet for et renere uttrykk, og en rendyrket fargepalett som styrket gjenkjenneligheten.
Typografien ble valgt med vekt på funksjonalitet og tilgjengelighet for å sikre at forskningsstiftelsens skriftlige kommunikasjon fremsto profesjonell og leservennlig, både på trykte og digitale flater. Valget ble styrt av en redesign av Fafos omfattende malverk for rapporter, notater og oppsummeringer.


En uutnyttet ressurs
Det ble utviklet en felles CV-mal for å styrke profileringen av Fafos viktigste ressurser og ansikt utad – forskerne.




Digital profilmanual
Alle profilelementer, retningslinjer og maler for publikasjoner, presentasjoner og SoMe ble samlet i en brukervennlig og lett oppdaterbar profilmanual.

Resultat
Den revitaliserte visuelle identiteten har gitt Fafo et tydeligere og mer helhetlig uttrykk som styrker deres posisjon som en sterk aktør innen samfunnsforskning. Profilelementene spiller på lag på tvers av flatene, og den digitale profilmanualen gir ansatte enkel tilgang til nødvendige ressurser for å ta i bruk profilen. Den nye identiteten bidrar til en sterkere merkevare og en mer effektiv kommunikasjon mot Fafo sine målgrupper.
Trenger du hjelp til å utvikle en visuell identitet?